دانلود درس پژوهی علوم پنجم ابتدایی ماشین چیست

 دانلود درس پژوهی علوم پنجم ابتدایی  ماشین چیست

 دانلود درس پژوهی علوم پنجم ابتدایی  ماشین چیست کامل و آماده با فرمت ورد وقابل ویرایش تعدادصفحات 27

در این درس پژوهی کلیه مستندات و مراحل اجرا به طور کامل رعایت گردیده است

اهداف :

  هدف کلی :  آشنایی دانش آموزان با ماشین و انواع آن  اهدف جزیی :  1 - ماشین را بشناسند 0  2 - انواع ماشینها را بدانند 0  3 - تفاوت انواع ماشینها را بفهمند 0  4 - ماشین ها نیروی خود را از کجا می آورند را درک کنند0  اهداف رفتاری :  1 - ماشین را تعریف کنند ( مهارتی )  2 - انواع ماشین ها را نام ببرند ( دانستنی )  3 - ماشین پیچیده و ساده را مقایسه کنند ( مهارتی )  4 - توضیح دهند که ماشین ها نیروی خود را از کجا می آورند  ( مهارتی )  5 – با رسم جدول ، ماشینهای ساده و پیچیده را از هم جداکنند ( مهارتی )  نکات کلیدی :  ماشین ، ماشین پیچیده ، ماشین ساده ، نیرو   مواد و وسایل مورد نیاز :  چند ماشین ساده مانند : چاقو ، قیچی ، انبردست ، فندق شکن ، قرقره پرچم ، پیچ گوشتی ، دوچرخه اسباب بازی ، ماشین اسباب بازی  فضا و مدل کلاس :  کلاس درس معمولی با تشکیل گروهها  روشها و راهبردهای انتخابی برای تدریس :  روش بحث گروهی  راهبرد ایجاد انگیزه :  معلم : پس از سلام و احوال پرسی و گفتگوی صمیمانه یکی از روشهای ایجاد انگیزه را انتخاب می کند و می گوید  کی ام ، چه ام ، زین دارم ، لباس رنگین دارم ، ارزون و با ارزش ام ، وسیله ورزش ام ، حالا بگید کی هستم ، روی زمین نشستم  خوب بچه ها جواب شعر ما چه می شود ؟ وقتی بچه ها جواب دادند دوچر خه ، معلم می گوید امروز می خواهیم در مورد وسیله هایی مانند دوچرخه با شما صحبت کنم  ارزشیابی تشخیصی :  1 - اهرم چیست ؟  2 - اهرم از چه قسمت هایی تشکیل شده است ، نام ببرید ؟  3 - از سطح شیب دار در چه جاهایی کمک می گیریم ؟  4 - با چه وسیله ای به مسافرت می روید ؟  اجرای روش بحث گروهی  مرحله اول : انتخاب موضوع  موضوع بحث مطابق سرفصل درس انتخاب می شود تحت عنوان:ماشین چیست ؟ به چند نوع تقسیم می شود ؟  و نیروی خود را از کجا بدست می آورند.     مرحله دوم : یافتن زمینه های مشترک برای بحث  ممکن است دانش آموزان شرکت کننده در بحث گروهی اطلات زیادی درباره ی موضوع بحث نداشته باشند در این حالت جریان بحث کند یا متوقف می شود ، برای رفع این مشکل ، معلم باید بر اساس دانش و اطلاعات خود در زمینه ی بحث اقداماتی انجام دهد . یعنی در مورد ماشینها و انواع آنها صحبت کند و به تشریح واژه های کلیدی بپردازد  مرحله سوم : بیان هدف های آموزشی  یکی از مشکلات مهم در بحث های گروهی ، انحراف گفتگوها از مسیر اصلی است . بیشتر اوقات در بحث های گروهی مسائلی مطرح می شود که خارج از موضوع است و جریان مباحثه را به اهداف تعیین شده نمی رساند ، برای رفع این مشکل معلم باید هدفهای مورد نظر را تشریح کند ، مثلا بگویید در این بحث گروهی می خواهیم تعریف ماشین و انواع ماشین ها و نیرویی که آن ماشین ها بدست     می آورند را بدانیم . پس برای رفع موانع روشهای دلخواه خود را ارائه بدهیم . بنابراین باید در پایان جلسه ، به هدفهایی برسیم تا بتوانیم کاربردهای ماشین ها را در زندگی یاد بگیریم .  مرحله چهارم : هدایت جریان بحث  در این مرحله با برنامه ریزی قبلی دانش آموزان به نوبت نظرات خود را ارائه می دهند ، ناظر جلسه به دقت بحث را زیر نظر می گیرد و منشی کلیات مباحث را ثبت می کند و معلم فقط نظارت بر اجرای صحیح بحث را برعهده     می گیرد 0  مرحله پنجم : نتیجه گیری و اعلام مشترک و مورد توافق  در پایان مسئول یا منشی جلسه نتایج بحث را در حکم مفاهیم مشترک و مورد توافق اعلام می کند . در این بحث مشاهده کنندگان نیز می توانند نظر خود را بیان دارند 0  ارزشیابی پایانی :  1 - ماشین پیچیده چگونه به وجود می آید ؟  2 - آیا دوچرخه یک ماشین پیچیده است ؟  3 - ماشین ها نیروی خود را از کجا بدست می آورند ؟  4 - استفاده از نیروی ماهیچه ها در کدام مورد کاربرد دارد ؟  الف)ماشین ساده  ب) همه ی ماشین ها  ج) ماشین های پیچیده  5 - همه ی ماشین هادر0000000 نیرو به ما کمک می کنند 0  الف) افزایش  ب) سرعت اثر  ج) افزایش مسافت  د) انتقال     ارائه تکالیف  تکالیف تمرینی :  1 – در محیط اطراف خود چند ماشین ساده و چند ماشین پیچیده فهرست وار بنویسند و به کلاس گزارش دهند 0  تکالیف خلاقیتی :  1 - چند ماشین ساده نام ببرید که در کمک کردن کارها ، نیرو و جسم در یک جهت حرکت می کنند .

آنچه در این مجموعه وجود دارد:
چکیده
مقدمه  
بیان مسئله
تبین ضرورت و اهمیت موضوع
یک دوره درس پژوهی
برنامه ریزی درس پژوهشی
اهداف کلی
هدف درس پژوهی
حیطه عاطفی
نحوه تقسیم کار
ویژگی های طرح درس ( سناریو  )
زمان بندی نحوه اجرا
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
ارزشیابی تدریس
طرح درس
تدریس اول
*بازاندیشی و تجدید نظر براساس تفکر گروه
جلسه دوم درس پژوهی
تعیین امکانات مورد نیاز
ارزشیابی تدریس
معایب تدریس :
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
روش تعیین اثربخشی نتایج اجرایی درس پژوهی
ارایه گزارش پایانی
دیدگاه اعضای شرکت کننده در درس پژوهی پیرامون نقاط قوت و ضعف
راهبرد های یاد دهی – یادگیری
ابزار و امکانات مورد نیاز گروه
چالش های فرا روی گروه :
روش تعیین اثر بخشی نتایج اجرای درس پژوهی:
امکانات مورد نیاز گروه
نتایج حاصله:
فهرست منابع و مآخذ :



خرید و دانلود  دانلود درس پژوهی علوم پنجم ابتدایی  ماشین چیست


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.