دانلود درس پژوهی علوم پنجم ابتدایی ماشین چیست کامل و آماده با فرمت ورد وقابل ویرایش تعدادصفحات 27
در این درس پژوهی کلیه مستندات و مراحل اجرا به طور کامل رعایت گردیده است
اهداف :
هدف کلی : آشنایی دانش آموزان با ماشین و انواع آن اهدف جزیی : 1 - ماشین را بشناسند 0 2 - انواع ماشینها را بدانند 0 3 - تفاوت انواع ماشینها را بفهمند 0 4 - ماشین ها نیروی خود را از کجا می آورند را درک کنند0 اهداف رفتاری : 1 - ماشین را تعریف کنند ( مهارتی ) 2 - انواع ماشین ها را نام ببرند ( دانستنی ) 3 - ماشین پیچیده و ساده را مقایسه کنند ( مهارتی ) 4 - توضیح دهند که ماشین ها نیروی خود را از کجا می آورند ( مهارتی ) 5 – با رسم جدول ، ماشینهای ساده و پیچیده را از هم جداکنند ( مهارتی ) نکات کلیدی : ماشین ، ماشین پیچیده ، ماشین ساده ، نیرو مواد و وسایل مورد نیاز : چند ماشین ساده مانند : چاقو ، قیچی ، انبردست ، فندق شکن ، قرقره پرچم ، پیچ گوشتی ، دوچرخه اسباب بازی ، ماشین اسباب بازی فضا و مدل کلاس : کلاس درس معمولی با تشکیل گروهها روشها و راهبردهای انتخابی برای تدریس : روش بحث گروهی راهبرد ایجاد انگیزه : معلم : پس از سلام و احوال پرسی و گفتگوی صمیمانه یکی از روشهای ایجاد انگیزه را انتخاب می کند و می گوید کی ام ، چه ام ، زین دارم ، لباس رنگین دارم ، ارزون و با ارزش ام ، وسیله ورزش ام ، حالا بگید کی هستم ، روی زمین نشستم خوب بچه ها جواب شعر ما چه می شود ؟ وقتی بچه ها جواب دادند دوچر خه ، معلم می گوید امروز می خواهیم در مورد وسیله هایی مانند دوچرخه با شما صحبت کنم ارزشیابی تشخیصی : 1 - اهرم چیست ؟ 2 - اهرم از چه قسمت هایی تشکیل شده است ، نام ببرید ؟ 3 - از سطح شیب دار در چه جاهایی کمک می گیریم ؟ 4 - با چه وسیله ای به مسافرت می روید ؟ اجرای روش بحث گروهی مرحله اول : انتخاب موضوع موضوع بحث مطابق سرفصل درس انتخاب می شود تحت عنوان:ماشین چیست ؟ به چند نوع تقسیم می شود ؟ و نیروی خود را از کجا بدست می آورند. مرحله دوم : یافتن زمینه های مشترک برای بحث ممکن است دانش آموزان شرکت کننده در بحث گروهی اطلات زیادی درباره ی موضوع بحث نداشته باشند در این حالت جریان بحث کند یا متوقف می شود ، برای رفع این مشکل ، معلم باید بر اساس دانش و اطلاعات خود در زمینه ی بحث اقداماتی انجام دهد . یعنی در مورد ماشینها و انواع آنها صحبت کند و به تشریح واژه های کلیدی بپردازد مرحله سوم : بیان هدف های آموزشی یکی از مشکلات مهم در بحث های گروهی ، انحراف گفتگوها از مسیر اصلی است . بیشتر اوقات در بحث های گروهی مسائلی مطرح می شود که خارج از موضوع است و جریان مباحثه را به اهداف تعیین شده نمی رساند ، برای رفع این مشکل معلم باید هدفهای مورد نظر را تشریح کند ، مثلا بگویید در این بحث گروهی می خواهیم تعریف ماشین و انواع ماشین ها و نیرویی که آن ماشین ها بدست می آورند را بدانیم . پس برای رفع موانع روشهای دلخواه خود را ارائه بدهیم . بنابراین باید در پایان جلسه ، به هدفهایی برسیم تا بتوانیم کاربردهای ماشین ها را در زندگی یاد بگیریم . مرحله چهارم : هدایت جریان بحث در این مرحله با برنامه ریزی قبلی دانش آموزان به نوبت نظرات خود را ارائه می دهند ، ناظر جلسه به دقت بحث را زیر نظر می گیرد و منشی کلیات مباحث را ثبت می کند و معلم فقط نظارت بر اجرای صحیح بحث را برعهده می گیرد 0 مرحله پنجم : نتیجه گیری و اعلام مشترک و مورد توافق در پایان مسئول یا منشی جلسه نتایج بحث را در حکم مفاهیم مشترک و مورد توافق اعلام می کند . در این بحث مشاهده کنندگان نیز می توانند نظر خود را بیان دارند 0 ارزشیابی پایانی : 1 - ماشین پیچیده چگونه به وجود می آید ؟ 2 - آیا دوچرخه یک ماشین پیچیده است ؟ 3 - ماشین ها نیروی خود را از کجا بدست می آورند ؟ 4 - استفاده از نیروی ماهیچه ها در کدام مورد کاربرد دارد ؟ الف)ماشین ساده ب) همه ی ماشین ها ج) ماشین های پیچیده 5 - همه ی ماشین هادر0000000 نیرو به ما کمک می کنند 0 الف) افزایش ب) سرعت اثر ج) افزایش مسافت د) انتقال ارائه تکالیف تکالیف تمرینی : 1 – در محیط اطراف خود چند ماشین ساده و چند ماشین پیچیده فهرست وار بنویسند و به کلاس گزارش دهند 0 تکالیف خلاقیتی : 1 - چند ماشین ساده نام ببرید که در کمک کردن کارها ، نیرو و جسم در یک جهت حرکت می کنند .
آنچه در این مجموعه وجود دارد:
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
تبین ضرورت و اهمیت موضوع
یک دوره درس پژوهی
برنامه ریزی درس پژوهشی
اهداف کلی
هدف درس پژوهی
حیطه عاطفی
نحوه تقسیم کار
ویژگی های طرح درس ( سناریو )
زمان بندی نحوه اجرا
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
ارزشیابی تدریس
طرح درس
تدریس اول
*بازاندیشی و تجدید نظر براساس تفکر گروه
جلسه دوم درس پژوهی
تعیین امکانات مورد نیاز
ارزشیابی تدریس
معایب تدریس :
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
روش تعیین اثربخشی نتایج اجرایی درس پژوهی
ارایه گزارش پایانی
دیدگاه اعضای شرکت کننده در درس پژوهی پیرامون نقاط قوت و ضعف
راهبرد های یاد دهی – یادگیری
ابزار و امکانات مورد نیاز گروه
چالش های فرا روی گروه :
روش تعیین اثر بخشی نتایج اجرای درس پژوهی:
امکانات مورد نیاز گروه
نتایج حاصله:
فهرست منابع و مآخذ :