دانلود درس پژوهی علوم پنجم ابتدایی ذره بین چیست؟

 دانلود درس پژوهی علوم پنجم ابتدایی ذره بین چیست؟

 دانلود درس پژوهی علوم پنجم ابتدایی ذره بین چیست؟کامل و آماده با فرمت ورد وقابل ویرایش تعدادصفحات 28

در این درس پژوهی کلیه مستندات و مراحل اجرا به طور کامل رعایت گردیده است

اهداف 

هدف کلی :  دانش آموزان با ذره بین و کاربردهای آن آشنا می شوند 0  اهداف جزیی :  1 - با ذره بین و عدسی آشنا شوند 0  2 - کانون عدسی را مشخص می کنند 0  3 - تفاوت کوره آفتابی و ذره یبن را می فهمند 0  4 - کاربردهای مختلف عدسی ها را یاد می گیرند 0  اهداف رفتاری :  1 - ذره بین را تعریف کنند ؟ ( دانش )  2 - کانون عدسی را با انجام آزمایش مشخص کنند و فاصله آنرا با ذره بین اندازه بگیرند ( مهارتی )  3 - تفاوت کوره آفتابی و ذره بین را شرح دهند 0 ( مهارتی )  4 - به کمک عدسی تصاویر اشیا را روی پرده نمایش دهند(مهارتی)  5 - نحوه کاربرد عدسی را در وسایل مختلف طی جدولی ترسیم نمایند ( مهارتی )  نکات کلیدی :  ذره بین ، کانون عدسی ، کاربرد عدسی ها    مواد و وسایل مور دنیاز :  عدسی ، کاغذ ، دوربین عکاسی ، میکروسکوپ ، دوربین نجومی ، تکه های روزنامه ، خط کش ، ورق ، کاغذ ، خودکار ، شمع ، کبریت  فضا و مدل کلاس :  آزمایشگاه مدرسه  روشها و راهبردهای انتخابی تدریس :           روش آزمایشگاهی  راهبردهای ایجاد انگیزه :  معلم : با آوردن تکه های روزنامه ، نوشته های خیلی ریز در کلاس ، در ذهن بچه ها ایجاد سوال می کند که چگونه آنها را می خوانیم ؟  ارزشیابی تشخیصی :  1 - کوره آفتابی یک...............است  الف ) آیینه برآمده            ب ) آیینه فرورفته  ج ) عدسی فرو رفته          د ) عدسی برآمده  2 - فرق کوره آفتابی با ذره بین چیست ؟  3 – نور در کدام یک از اجسام زیر عبور می کند ؟  الف ) کاغذ       ب ) هوا       ج ) ذره بین        د ) مقوا          ر) شیشه      و )   دیوار  4 - میکروسکوپ چه وسیله ای است ؟  مراحل اجرای روش تدریس آزمایشگاهی :  مرحله نخست : آماده سازی  در این مرحله نخست معلم درباره آنچه آزمایش خواهد شد ، یا آنچه مورد کاوش قرار خواهد گرفت تصمیم می گیرد و با تدارک و دستور العملهای کار به راهنمایی دانش آموزان اقدام می کند که آماده سازی دانش آموزان به شرح زیر است :  1 - آنچه دانش آموزان باید کشف کنند :  عدسی شیشه ای است که به شکل عدس است 0  کانون عدسی را تشخیص می دهند 0  عدسی در وسایل مختلف کاربرد دارد 0  از عدسی در شغلهای مختلف استفاده می کنند0  تفاوت کوره آفتابی و ذره بین را می فهمند 0  2 - مواد و وسایل مورد نیاز :  ذره بین ، شمع ، کبریت ، خط کش ، تکه های روزنامه ، دوربین نجومی ، دوربین عکاسی ، میکروسکوپ ، خودکار ، ورق کاغذ  آنچه به بحث گذاشته می شود :  ذره بین چیست ؟  کانون عدسی چگونه تشکیل می شود ؟  چگونه به کمک عدسی ها می توان تصویر اجسام را روی پرده نمایش داد ؟  کاربرد عدسی ها را شرح دهید ؟  ( دانش آموزان در گروههای چهار نفری با هم کار می کنند )  مرحله دوم : زنگ کار ( مدت کار )  در این مرحله دانش آموزان به صورت فردی یا گروهی به جستجوی راه حلهای مسئله داده شده یا به کاوش در موقعیتی با استفاده از راه و روش عملی به کارمی پردازند 0  ماهیت مسئله یا آزمایش طول مدت کار را تعیین می کند 0  معلم به افراد و گروهها سرکشی می کند و آنان را هدایت     می کند 0  مشاهده و فرضیه سازی :  1 - به کمک ذره بین نوشته های روزنامه را نگاه کنید ، چه چیزی دیدید ، چه می فهمید ؟  2 - عدسی را در نور خورشید قرار دهید ، چه چیزی مشاهده می کنید ؟  3 - با قرار دادن عدسی بین شمع و صفحه چه چیزی مشاهده می کنید ؟  4 - عدسی ها در وسایل مختلف چه استفاده ای دارند ، آنها را فهرست کنید و مشاهدات خود را بیان نمایید 0  برقراری رابطه :  آنچه را که با استفاده از عدسی دیدید برای هم گروههای خود شرح دهید0     مقایسه :   نقش کوره آفتابی و نقش ذره بین را با هم مقایسه نمایید 0  استنباط :  آنچه از ویژگی و کاربرد عدسی فهمیدید با وسایل دیگر مثل میکروسکوپ استنباط کنید 0  فرضیه سازی :  با استفاده از عدسی می توانید تصویر اجسام مختلف را روی پرده نمایش داد 0  مرحله سوم : جمع بندی  در مرحله حاضر دانش آموزان درباره ی اطلاعات بدست آمده از جستجوی کاوش های متعدد و آزمایشها به بحث می نشینند و معلم تلاش می کند تا دانش آموزان برای حصول یک نتیجه رهنمون سازد در این مرحله معلم دست به سنجش می زند ، هدف از سنجش اندازه گیری میزان دانش و مهارت محقق شده است 0  ارزشیابی پایانی :  1 - وسایلی را که عدسی دارند با علامت ضربدر مشخص کنید ؟  الف ) ذره بین     ب ) عینک        ج ) شیشه      د ) میکروسکوپ  2 - کانون عدسی چیست ؟  3 - کوره آفتابی و ذره بین هر دو00000000و 00000000خورشید را در یک نقطه جمع می کنند 0  4 - برای خواندن نوشته های ریز از 000000000استفاده می کنیم 0  تعیین تکالیف :  بسطی وخلاقیتی : تحقیقی در خصوص وسایلی که در آنها از ذره بین به کار رفته انجام داده و کاربرد آنها را هم شرح دهند و در کلاس گزارش دهند

آنچه در این مجموعه وجود دارد:
چکیده
مقدمه  
بیان مسئله
تبین ضرورت و اهمیت موضوع
یک دوره درس پژوهی
برنامه ریزی درس پژوهشی
اهداف کلی
هدف درس پژوهی
حیطه عاطفی
نحوه تقسیم کار
ویژگی های طرح درس ( سناریو  )
زمان بندی نحوه اجرا
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
ارزشیابی تدریس
طرح درس
تدریس اول
*بازاندیشی و تجدید نظر براساس تفکر گروه
جلسه دوم درس پژوهی
تعیین امکانات مورد نیاز
ارزشیابی تدریس
معایب تدریس :
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
روش تعیین اثربخشی نتایج اجرایی درس پژوهی
ارایه گزارش پایانی
دیدگاه اعضای شرکت کننده در درس پژوهی پیرامون نقاط قوت و ضعف
راهبرد های یاد دهی – یادگیری
ابزار و امکانات مورد نیاز گروه
چالش های فرا روی گروه :
روش تعیین اثر بخشی نتایج اجرای درس پژوهی:
امکانات مورد نیاز گروه
نتایج حاصله:
فهرست منابع و مآخذ :



خرید و دانلود  دانلود درس پژوهی علوم پنجم ابتدایی ذره بین چیست؟


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.