دانلود درس پژوهی علوم پنجم ابتدایی ذره بین چیست؟کامل و آماده با فرمت ورد وقابل ویرایش تعدادصفحات 28
در این درس پژوهی کلیه مستندات و مراحل اجرا به طور کامل رعایت گردیده است
اهداف
هدف کلی : دانش آموزان با ذره بین و کاربردهای آن آشنا می شوند 0 اهداف جزیی : 1 - با ذره بین و عدسی آشنا شوند 0 2 - کانون عدسی را مشخص می کنند 0 3 - تفاوت کوره آفتابی و ذره یبن را می فهمند 0 4 - کاربردهای مختلف عدسی ها را یاد می گیرند 0 اهداف رفتاری : 1 - ذره بین را تعریف کنند ؟ ( دانش ) 2 - کانون عدسی را با انجام آزمایش مشخص کنند و فاصله آنرا با ذره بین اندازه بگیرند ( مهارتی ) 3 - تفاوت کوره آفتابی و ذره بین را شرح دهند 0 ( مهارتی ) 4 - به کمک عدسی تصاویر اشیا را روی پرده نمایش دهند(مهارتی) 5 - نحوه کاربرد عدسی را در وسایل مختلف طی جدولی ترسیم نمایند ( مهارتی ) نکات کلیدی : ذره بین ، کانون عدسی ، کاربرد عدسی ها مواد و وسایل مور دنیاز : عدسی ، کاغذ ، دوربین عکاسی ، میکروسکوپ ، دوربین نجومی ، تکه های روزنامه ، خط کش ، ورق ، کاغذ ، خودکار ، شمع ، کبریت فضا و مدل کلاس : آزمایشگاه مدرسه روشها و راهبردهای انتخابی تدریس : روش آزمایشگاهی راهبردهای ایجاد انگیزه : معلم : با آوردن تکه های روزنامه ، نوشته های خیلی ریز در کلاس ، در ذهن بچه ها ایجاد سوال می کند که چگونه آنها را می خوانیم ؟ ارزشیابی تشخیصی : 1 - کوره آفتابی یک...............است الف ) آیینه برآمده ب ) آیینه فرورفته ج ) عدسی فرو رفته د ) عدسی برآمده 2 - فرق کوره آفتابی با ذره بین چیست ؟ 3 – نور در کدام یک از اجسام زیر عبور می کند ؟ الف ) کاغذ ب ) هوا ج ) ذره بین د ) مقوا ر) شیشه و ) دیوار 4 - میکروسکوپ چه وسیله ای است ؟ مراحل اجرای روش تدریس آزمایشگاهی : مرحله نخست : آماده سازی در این مرحله نخست معلم درباره آنچه آزمایش خواهد شد ، یا آنچه مورد کاوش قرار خواهد گرفت تصمیم می گیرد و با تدارک و دستور العملهای کار به راهنمایی دانش آموزان اقدام می کند که آماده سازی دانش آموزان به شرح زیر است : 1 - آنچه دانش آموزان باید کشف کنند : عدسی شیشه ای است که به شکل عدس است 0 کانون عدسی را تشخیص می دهند 0 عدسی در وسایل مختلف کاربرد دارد 0 از عدسی در شغلهای مختلف استفاده می کنند0 تفاوت کوره آفتابی و ذره بین را می فهمند 0 2 - مواد و وسایل مورد نیاز : ذره بین ، شمع ، کبریت ، خط کش ، تکه های روزنامه ، دوربین نجومی ، دوربین عکاسی ، میکروسکوپ ، خودکار ، ورق کاغذ آنچه به بحث گذاشته می شود : ذره بین چیست ؟ کانون عدسی چگونه تشکیل می شود ؟ چگونه به کمک عدسی ها می توان تصویر اجسام را روی پرده نمایش داد ؟ کاربرد عدسی ها را شرح دهید ؟ ( دانش آموزان در گروههای چهار نفری با هم کار می کنند ) مرحله دوم : زنگ کار ( مدت کار ) در این مرحله دانش آموزان به صورت فردی یا گروهی به جستجوی راه حلهای مسئله داده شده یا به کاوش در موقعیتی با استفاده از راه و روش عملی به کارمی پردازند 0 ماهیت مسئله یا آزمایش طول مدت کار را تعیین می کند 0 معلم به افراد و گروهها سرکشی می کند و آنان را هدایت می کند 0 مشاهده و فرضیه سازی : 1 - به کمک ذره بین نوشته های روزنامه را نگاه کنید ، چه چیزی دیدید ، چه می فهمید ؟ 2 - عدسی را در نور خورشید قرار دهید ، چه چیزی مشاهده می کنید ؟ 3 - با قرار دادن عدسی بین شمع و صفحه چه چیزی مشاهده می کنید ؟ 4 - عدسی ها در وسایل مختلف چه استفاده ای دارند ، آنها را فهرست کنید و مشاهدات خود را بیان نمایید 0 برقراری رابطه : آنچه را که با استفاده از عدسی دیدید برای هم گروههای خود شرح دهید0 مقایسه : نقش کوره آفتابی و نقش ذره بین را با هم مقایسه نمایید 0 استنباط : آنچه از ویژگی و کاربرد عدسی فهمیدید با وسایل دیگر مثل میکروسکوپ استنباط کنید 0 فرضیه سازی : با استفاده از عدسی می توانید تصویر اجسام مختلف را روی پرده نمایش داد 0 مرحله سوم : جمع بندی در مرحله حاضر دانش آموزان درباره ی اطلاعات بدست آمده از جستجوی کاوش های متعدد و آزمایشها به بحث می نشینند و معلم تلاش می کند تا دانش آموزان برای حصول یک نتیجه رهنمون سازد در این مرحله معلم دست به سنجش می زند ، هدف از سنجش اندازه گیری میزان دانش و مهارت محقق شده است 0 ارزشیابی پایانی : 1 - وسایلی را که عدسی دارند با علامت ضربدر مشخص کنید ؟ الف ) ذره بین ب ) عینک ج ) شیشه د ) میکروسکوپ 2 - کانون عدسی چیست ؟ 3 - کوره آفتابی و ذره بین هر دو00000000و 00000000خورشید را در یک نقطه جمع می کنند 0 4 - برای خواندن نوشته های ریز از 000000000استفاده می کنیم 0 تعیین تکالیف : بسطی وخلاقیتی : تحقیقی در خصوص وسایلی که در آنها از ذره بین به کار رفته انجام داده و کاربرد آنها را هم شرح دهند و در کلاس گزارش دهند
آنچه در این مجموعه وجود دارد:
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
تبین ضرورت و اهمیت موضوع
یک دوره درس پژوهی
برنامه ریزی درس پژوهشی
اهداف کلی
هدف درس پژوهی
حیطه عاطفی
نحوه تقسیم کار
ویژگی های طرح درس ( سناریو )
زمان بندی نحوه اجرا
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
ارزشیابی تدریس
طرح درس
تدریس اول
*بازاندیشی و تجدید نظر براساس تفکر گروه
جلسه دوم درس پژوهی
تعیین امکانات مورد نیاز
ارزشیابی تدریس
معایب تدریس :
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
روش تعیین اثربخشی نتایج اجرایی درس پژوهی
ارایه گزارش پایانی
دیدگاه اعضای شرکت کننده در درس پژوهی پیرامون نقاط قوت و ضعف
راهبرد های یاد دهی – یادگیری
ابزار و امکانات مورد نیاز گروه
چالش های فرا روی گروه :
روش تعیین اثر بخشی نتایج اجرای درس پژوهی:
امکانات مورد نیاز گروه
نتایج حاصله:
فهرست منابع و مآخذ :