با ورود اعراب به ایران نیز تاریخنگاری ایرانی دستخوش دگرگونی چدی نشد و رشدی کیفی نکرد. با ظهور سلسله های ایرانی نژاد که گسترش زبان فارسی و تکامل فرهنگی را در پی داشت، تاریخنگاری ایرانی نیز ایجاد شد و تاریخ طبری در عصر سامانیان که یک «سلسله ایرانی نژاد» بود به فارسی ترجمه شد. بلافاصله بعد از ترجمه تاریخ طبری به فارسی (در حدود سال 352/963) سلسله های ترک نژاد در اکثر ولایات ایران به حکومت رسیدند. آنها که سرسپردگان مذهب تسنن به شمار می رفتند و ارثان فرهنگی سلسله های ایرانی نژاد شدند. بزرگترین سلطان سلسله غزنوی یعنی سلطان محمود، حامی فردوسی و از جمله طرفتداران واقعی تسنن اسلامی در دره سند محسوب می شد. مقارن روی کار آمدن سلجوقیان در قرن پنجم، سه نوع تاریخنگاری در ایران قابل شناسایی است. تاریخنگاری اسلام شمولی، تاریخنگاری محلی و تاریخنگاری سلسله ای.
سلجوقیان علاقمند بودند که فرهنگ ایرانی را اقتباس نمایند و سعی می کردند که نژاد تورانی خود را فراموش کرده و در عمق ایرانیت فرو روند. ترکان پیروز زبان فارسی را به صورت دومین زبان فرهنگی جهان اسلام مسجل کردند ولی در عرصه ......
عناوین اصلی این پایان نامه 182 صفحه ای عبارتند از :
بخش اول
کلیاتفصل اول: مختصری از تاریخنگاری در ایران تا عصر پهلوی فصل دوم: کلیاتی در تاریخنگاری دوره پهلویبخش دوم
جریانهای اصلی تاریخنگاری در عصر پهلویفصل اول: جریان شرق شناسیشرق شناسی و دیرینه آن ایران شناسی و ایران شناسان مهم سیاست شرق شناسی- سیاست ایران شناسی روش سیاسی و رهیافت تاریخنگاری لمبتون 4-I- نقش سیاسی لمبتون در ایران الف- همزیستی مسالمت آمیز: توده ای نفتی – توده ای روسی ب- لمبتون و قحطی نان ج- میس لمبتون د- میس لمبتون و کودتای 28 مردادفصل دوم: جریان ناسیونالیستیکارنامه فرهنگی 1- تاریخنگاری محتاط 2- ناسیونالیستی محافظه کاربخش سوم
جریان آکادمیکبررسی و نقد تاریخنگاری اقبالبخش چهارم
جریان مارکسیستیجریان مارکسیستی فصل اول: زمینه های تاریخی پیدایش مارکسیسم فصل دوم: اندیشه های اساسی مارکس در باب تاریخ الف- حتمیت تاریخی، پیروزی پرولتاریا: الغای مالکیت خصوصی و الغای دولتفصل سوم: تاریخچه ورود اندیشه مارکسیستی به ایران فصل چهارم: تاریخنگاری مارکسیست، لنینیستی در ایران (انجماد و انحراف) الف- علمی بودن تاریخ ب- سیر تاریخ ایران ج- شخصیت در تاریخ د- عدم بی طرفی در نگارش تاریخ هـ- سبکی برانگیزنده- موضوعی واحدبخش پنجم
نتیجه گیری کلینتیجه فهرست منابع