دانلود درس پژوهی بخوانیم پنجم ابتدایی درس سرود ملی کامل و آماده با فرمت ورد وقابل ویرایش تعدادصفحات 26
در این درس پژوهی کلیه مستندات و مراحل اجرا به طور کامل رعایت گردیده است
هدف کلی:
آشنا کردن دانش آموزان با یکی دیگر از نشانه های استقلال و عظمت ایران یعنی سرود ملی ایران اهداف جزئی: تقویت حس میهن دوستی برانگیختن حس احترام و علاقه مندی نسبت به کشورمان آشنایی با سرودملی به عنوان نشانۀ افتخار و عظمت ملت ایران اهداف رفتاری: سرود ملی نشانۀ چیست؟ در چه زمانی از سرود ملی استفاده می شود؟ سرود ملی کشورمان را از حفظ و بدون اشتباه بخواند. در هنگام پخش و شنیدن سرود ملی هر فرد نسبت به آن چه عملی باید داشته باشد؟ معنای کلمات سرود ملی را بفهمد و بتواند آن را بیان کند. به سرود ملی کشورمان علاقه نشان داده و به آن احترام بگذارد. وسایل مورد نیاز: کتاب درسی- پرچم ایران- نوار سرود ملی و ضبط صوت برای پخش آن- دانش آموزان- گچ- تخته سیاه- گلهای لاله ای که از قبل با مقوا درست کرده و به سه رنگ سبز- سرخ- سفید برای تقسیم گروهی از این سه رنگ استفاده می شود. فضا ومدل کلاس: فضای کلاس به صورت سنتی و با داشتن صندلی های متحرک برای تشکیل گروهها ارزشیابی ورودی: 1- سرود ملی را بخوانند. 2- نام چند نفر از مدال آوران را بگویند- چه ورزشی باشند یا اینکه در زمینه های دیگری مطرح شده اند ومدال کسب کرده اند. 3- درسال گذشته در کدام درسها دربارۀ ایران خوانده اید؟ ایجاد انگیزه: زمانی که دانش آموزان وارد کلاس می شوند یکی از سرودهای ملی میهنی مثلاً سرود «ای ایران ای مرز پرگهر» پخش می شود و معلم هنگام ورود آنان به هر یک گلهایی به رنگ سرخ و سفید و سبز که با مقوا تهیه شده اهدا می کند و با آنان سلام و احوال پرسی می کند. ارائه درس: در این هنگام فرم (1) بین دانش آموزان توزیع می شود که شامل سوالات تشریحی است که هر یک از دانش آموزان تک تک روی جواب آن ها فکر کرده و پاسخ می دهند. پس از جمع آوری فرم (1) حالا معلم فرم(2) را به آنها داده که شامل همان سوالات اما به گونه تستی و چند گزینه ای است و اول به صورت فردی پاسخ می دهند. فرم شماره(1) 1- وقتی که سرود ملی را می شنوید چه احساسی دارید؟ 2- اگر به جای سازندگان سرودملی بودید سرودی می ساختید که....... فرم شماره(2) 1- وقتی که سرود را می شنوید چه احساسی دارید؟ الف) احساس غرور می کنید ب) به یاد تاریخ گذشته ایران و افتخارات آن می افتید ج) به یاد کسانی می افتید که در راه حفظ این آب و خاک جان خود را فدا کرده اند. د)...................... 2- اگر به جای سازندگان سرود ملی بودید سرودی می ساختید که..... الف) سرودی که شاد باشد ب) سرودی که تک خوان داشته باشد ج) سرودی که کوتاه باشد د) .................... بعد از پاسخهای فردی حال، دانش آموزان را گروه بندی کرده (سبز- سفید- سرخ) از آنان می خواهیم تا پاسخها را در میان گروه بررسی کنند و دوباره امتیاز دهی داشته باشند و یکدیگر را برسر امتیاز دهی متقاعد کنند. حالا جدول نتایج گروهها را در روی تخته سیاه رسم می کنیم. گروه ها سوال 1 سوال2 سبز سفید قرمز ارزشیابی پایانی: و همین طور چک لیست رفتاری آنان توسط معلم ترسیم می شود. لیست رفتار بارم نمره سبز سفید قرمز مشارکت در کار گروهی علاقه و یادگیری دقت در پاسخ دادن به سوالات روان خوانی نتیجه گیری در رفتار صحیح در هنگام پخش سرود ملی در هر زمان 5 3 5 4 3 جمع کل 20 معلم از دانش آموزان می خواهد که سرود ملی ایران را از حفظ کنند و در کلاس با همکاری یکدیگر اجرا کنند. مقاله یا داستانی درباره یکی از قهرمانان ملی بنویسند. تکلیف منزل: در منزل درس را برای دیگران روخوانی کنند. دربارۀ کلمات اصلی سرود ملی یک بند بنویسند.
آنچه در این مجموعه وجود دارد:
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
تبین ضرورت و اهمیت موضوع
یک دوره درس پژوهی
برنامه ریزی درس پژوهشی
اهداف کلی
هدف درس پژوهی
حیطه عاطفی
نحوه تقسیم کار
ویژگی های طرح درس ( سناریو )
زمان بندی نحوه اجرا
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
ارزشیابی تدریس
طرح درس
تدریس اول
*بازاندیشی و تجدید نظر براساس تفکر گروه
جلسه دوم درس پژوهی
تعیین امکانات مورد نیاز
ارزشیابی تدریس
معایب تدریس :
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
روش تعیین اثربخشی نتایج اجرایی درس پژوهی
ارایه گزارش پایانی
دیدگاه اعضای شرکت کننده در درس پژوهی پیرامون نقاط قوت و ضعف
راهبرد های یاد دهی – یادگیری
ابزار و امکانات مورد نیاز گروه
چالش های فرا روی گروه :
روش تعیین اثر بخشی نتایج اجرای درس پژوهی:
امکانات مورد نیاز گروه
نتایج حاصله:
فهرست منابع و مآخذ :