مقدمه
بحث از ظهور پر برکت حضرت حجت(عج)، با استناد به آیات قرآنى، به مقدمهاى کوتاه نیاز دارد.
اگر ما خواسته باشیم این مسأله را از صریح آیات به دست آوریم، شاید خواستهاى بى مورد باشد. اساساً پیغمبر اکرمصلى الله علیه وآله از روز اول این تذکر را به عامه مسلمانان داد و فرمود: قرآن داراى ظهر است و بطن؛
«ما من القرآن آیة الاولها ظهر و بطن(21)».
این حدیث از متواترات است، یعنى کتب حدیثى اهل سنت و شیعه اتفاق دارند این حدیث از پیغمبر اکرمصلى الله علیه وآله صادر شده است.
سِرّ مطلب این است که قرآن کریم داراى دو جهت است که باید مورد عنایت قرار گیرد.
مطلب اول
اول اینکه آیات و سورههاى قرآن در مناسبتهاى مختلف و به عنوان علاج حادثه یا واقعهاى نازل شده است. این موجب مىشود دلالت آیه نوعى وابستگى پیدا بکند با آن شأن نزول. اگر اینطور شد، دلالت همیشگى قرآن که پیامى جاودانى باشد، مقدارى زیر سؤال مىرود. لذا پیغمبر اکرمصلى الله علیه وآله فرمودند: عنایت شما فقط به این اسباب نزول نباشد. در پس پرده یک معناى عامى وجود دارد که جنبه شمولى دارد و براى همیشه است. لذا ابوبصیر از امام صادقعلیه السلام سؤال مىکند این که پیغمبر اکرمصلى الله علیه وآله فرموده است: «ما فى القرآن آیة الاولها ظهر و بطن(22)»، یعنى چه؟ امام علیه السلام مىفرماید: «ظهره تنزیله و بطنه تأویله(23)»؛ یعنى ظاهر قرآن و ظهر قرآن همان دلالتى است که با رعایت و عنایت به شأن نزولها روشن مىشود که تقریباً مىتوان نوعى مقطعى بودن و محدودیت از آن فهمید؛ ولى قرآن به این اکتفا نکرده است.
تعداد صفحات 215 word
فهرست مطالب
مفهوم خاتمیت....................................................................................................... 1
اساس خاتمیت....................................................................................................... 3
خاتمیت پیامبر اسلام.............................................................................................. 18
پاسخ به نظرات دکتر عبدالحسین سروش ............................................................ 36
تاملی بر مفهوم خاتمیت......................................................................................... 55
خاتمیت و ولایت..................................................................................................... 143
معنا و مبنای خاتمیت از منظر روشنفکران............................................................ 158
جمع خاتمیت با امامت و مهدویت.......................................................................... 189
مهدویت.................................................................................................................. 201
نقدی بر مهدویت.................................................................................................... 213