خرید و دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد “M.Sc” اکتشاف- مهندسی معدن :بررسی ژنز و نحوه تشکیل کانسار فسفات اسفوردی

خرید و دانلود پایان نامه  کارشناسی ارشد “M.Sc” اکتشاف- مهندسی معدن :بررسی ژنز و نحوه تشکیل کانسار فسفات اسفوردی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد"M . SC " مهندسی معدن - اکتشاف
عنوان :بررسی ژنز و نحوه تشکیل کانسار فسفات اسفوردی

 

مقدمه
امروزه نیاز روزافزون بشر به مواد معدنی به عنوان تولید محصولات مختلف از جمله فراورده های صنعتی بر همگان روشن و واضح گردیده است به گونه ای که در بخش اکتشاف ، بهره برداری و فراوری مواد مختلف معدنی میلیونها نفر در سراسر جهان فعالیت می نمایند و در حال حاضر در برخی از کشورهای جهان مواد معدنی نقش حیاتی و تعیین کننده سرنوشت کشور را ایفا می کنند.
فسفر در چرخه حیات به عنوان عنصری ضروری ،اجتناب ناپذیر و غیر قابل کنترل محسوب می گردد . بنا به گفته اسحاق آسیموف می توانیم انرژی اتمی را جایگزین نفت و زغال سنگ کنیم اما جایگزینی برای فسفر وجود ندارد . نیاز به این عنصر با پیشرفت روزافزون صنایع و افزایش جمعیت کره زمین و افزایش تقاضا در صنایع مختلف افزایش می یابد.
از آنجایی که سنگ فسفات تنها منبع تولید فسفر است نیاز به این سنگ نیز به طور قابل ملاحظه ای رو به افزایش است. زمین شناسان در پی انجام مطالعات گوناگون مدلهای مناسب جهت شناخت ژنز کانسارهای فسفات ارائه نمودند. استفاده از مدلهای مزبور ، منجر به شناسایی ذخایر عظیم فسفات درجهان شده است. با توجه به روند تصاعدی نیاز به این ماده حیاتی و نقش امکان ناپذیر آن در غنی سازی خاک و بهبود خاکهای زراعی به تدریج ذخایر مرغوب از لحاظ کیفی در سطح جهان تهی می گردند به طوریکه لزوم تسریع در یافتن روشهای پیشرفته در زمینه اکتشاف ، کانه آرایی و بهره برداری از ذخایر نامرغوب و کم عیار بیش از گذشته احساس می شود.

چکیده
معدن فسفات اسفوردی در 35 کیلومتری شمال شرق شهرستان بافق در ا ستان یزد واقع شده است کانسنگ اصلی این معدن آپاتیت می باشد. آپاتیت کانسار اسفوردی از نو فلوئور آپاتیت بوده و در مجاورت فازهایی نظیرp2o5 , caf2, cao, co2, H2o تشکیل شده است. ماگمای مادر کربناتیتی و سرشار از گاز و عناصر فرار بوده که پس از تزریق و تبلور، فازهای فرار درون حفرات و شکستگی ها را پر کرده و رگه های آپاتیت ی را به وجود آورده است.

آپاتیت زایی همزمان و بلافاصله پس از جایگزینی توده آهن و همگی پس از مجموعه آمفیبولیت- پیروکسنیت منطقه به وجود آمده اند. بنابراین ماگمای اولیه کربناتیتی بوده و آپاتیت زایی هیچ ارتباطی با ریولیت های آلکالن و دگرگونی منطقه ندارد. حضور بخار آب، درجه حرارت ذوب ماده سرشار از کلسیت (کربناتیت ) را پائین می آورد که با توجه به وجود مواد فرار مثل co2 ، f، cl و … قدرت نفوذ این نوع ماگما خیلی زیاد می شود.
در دنیا کربناتیت ها دارای کانیهایی همچون آپاتیت، فلوئورین و عناصری مثل منگنز، استرانسیوم ، نیوبیوم ، مولیبدن ، اورانیوم و … خصوصاً عناصر نادر خاکی هستند که در
اسفوردی نیز مشابه همین وضعیت وجود دارد.

هدف اصلی این پروژه بررسی ژنز و نحوه تشکیل کانسار فسفات اسفوردی بافق در استان یزد می باشد.
در راستای هدف اصلی سعی شده است شواهد ومدارکی برای بررسی منشاء کانسار فسفات اسفوردی در منطقه بررسی گردد.

 

 

این پایان نامه در5فصل به قرار زیر تهیه و تنظیم شده است:

فصل اول : کلیات

فصل دوم : فسفات

فصل سوم : فسفات اسفوردی

فصل چهارم : شرایط تشکیل و ژنز

فصل پنجم : نتیجه گیری وپیشنهادات

 

این فایل با فرمت pdf و در 143ص تنظیم گشته است.

 

 



خرید و دانلود خرید و دانلود پایان نامه  کارشناسی ارشد “M.Sc” اکتشاف- مهندسی معدن :بررسی ژنز و نحوه تشکیل کانسار فسفات اسفوردی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.