دانلود پایان نامه رشته علوم تربیتی - بررسی رابطه بین روش شاگرد محور و رشد و پرورش خلاقیت دانش‌اموزان

دانلود پایان نامه رشته علوم تربیتی - بررسی رابطه بین روش شاگرد محور و رشد و پرورش خلاقیت دانش‌اموزان

موضوع:

بررسی رابطه بین روش شاگرد محور و رشد و پرورش خلاقیت دانش‌اموزان دختر مقطع متوسطه منطقه 8 تهران

 

با فرمت قابل ویرایش word

تعداد صفحات:  165 صفحه

تکه های از متن به عنوان نمونه :

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                صفحه

فصل اول

مقدمه ........................................................................................................................

موضوع تحقیق ..........................................................................................................

فایده ، هدف و اهمیت تحقیق ....................................................................................

فرضیه تحقیق ............................................................................................................

تعریف اصطلاحات ...................................................................................................

تعریف عملیاتی .........................................................................................................

فصل دوم

پیشینه تحقیق ............................................................................................................

تاریخچه تعلیم و تربیت ............................................................................................

تعلیم و تربیت در جوامع بدوی ................................................................................

سنت آفریقایی در تعلیم و تربیت ...............................................................................

پیدایش مدارس ........................................................................................................

رابطه‌ی یک جانبه‌ی استاد و شاگرد ........................................................................

سنت آسیایی در تعلیم و تربیت .................................................................................

تعلیم و تربیت اسلامی ...............................................................................................

ظهور عصر جدید ......................................................................................................

انقلاب صنعتی ..........................................................................................................

در آستانه‌ی عصر حاضر ........................................................................................

اوضاع کنونی ...........................................................................................................

شیوه تدریس در گذشته ..........................................................................................

ماهیت روش تدریس ................................................................................................

عوامل موثر تدریس .................................................................................................

1- ویژگی‌های شخصیتی و علمی معلم .....................................................................

الف ) تاثیر شخصیت و رفتار معلم بر فرآیند تدریس ...............................................

ب) تاثیر شخصیت علمی معلم بر فرآیند تدریس .......................................................

2- ویژگی‌های شاگردان و تاثیر آن بر فرایند تدریس ..............................................

3- تاثیر برنامه و ساخت نظام آموزشی ، بر فرآیند تدریس ....................................

4- تاثیر فضا و تجهیزات آموزشی بر فرایند تدریس ...............................................

روشهای مختلف تدریس ...........................................................................................

انواع روشهای سنتی تدریس ...................................................................................

روش حفظ و تکرار ...................................................................................................

روش سخنرانی ........................................................................................................

مراحل اجرای روش سخنرانی .................................................................................

مرحله‌ی اول : آمادگی برای سخنرانی .....................................................................

مرحله‌ی دوم :مقدمه سخنرانی ................................................................................

مرحله‌ی سوم: متن و محتوای سخنرانی .................................................................

مرحله‌ی چهارم: جمع‌بندی و نتیجه‌گیری ..................................................................

روش پرسش و پاسخ ..............................................................................................

روش پرسش و پاسخ بر سه اصل متکی است ........................................................

روش نمایشی ............................................................................................................

مراحل اجرای روش نمایشی ...................................................................................

روش ایفای نقش ......................................................................................................

مراحل اجرای روش ایفای نقش ................................................................................

روش گردش علمی ....................................................................................................

روش بحث گروهی ....................................................................................................

روش آزمایشی ........................................................................................................

روشهای تدریس جدید ..............................................................................................

روشهای آموزش انفرادی .......................................................................................

آموزش برنامه‌ای (PI) .............................................................................................

آموزش به وسیله کامپیوتر ( CAI)...........................................................................

آموزش انفرای تجویز شده (IPI)..............................................................................

آموزش انفرادی هدایت شده ( IGE).........................................................................

بخش دوم :................................................................................................................

تاریخچه‌ی خلاقیت ...................................................................................................

نوآوری در یونان باستان ........................................................................................

خلاقیت در قرن نوزدهم ..........................................................................................

خلاقیت در قرن بیستم .............................................................................................

ابعاد خلاقیت ............................................................................................................

نیازهای افراد خلاق .................................................................................................

نیاز به کنجکاوی ........................................................................................... نیاز به رقابت ودرگیری بامسایل و مشکلات ................................................ مسئولیت‌ پذیری ........................................................................................... نیاز به صداقت و جستجوی حقیقت ............................................................. نیاز به تفاوت و استقلال ..............................................................................

نقش معلمان در باروری خلاقیت ..............................................................................

نقش معلم در بارور کردن خلاقیت دانش‌آموزان .....................................................

به 2 مرحله تقسیم می‌شود ......................................................................................

الف – چگونگی تدریس به روش مشکل‌گشایی .........................................................

ب- تفکر خلاق ...........................................................................................................

نقش معلم در ایجاد جو مطمئن ودلگرم کننده در کلاس ...........................................

نقش مدرسه در توسعه خلاقیت دانش آموزان .........................................................

راهبردهایی در پرورش خلاقیت ..............................................................................

عوامل موثردر خلاقیت .............................................................................................

الف – نقش اطلاعات در خلاقیت ..............................................................................

ب- انگیزش و خلاقیت ...............................................................................................

پ- خلاقیت ومیزان قبولی از خود ............................................................................

ت – رابطه محیط اجتماعی و خلاقیت .......................................................................

نتیجه .........................................................................................................................

روشهای پرورش خلاقیت .........................................................................................

تجربه برای ایده جویی سوخت می‌سازد ...................................................... بازیهای فکری- حل معما و جدول ................................................................ سرگرمیها و هنرهای زیبا ............................................................................. خلاقیت با مطالعه پیشرفت میکند ................................................................... نویسندگی به عنوان یک تمرین خلاقیت ......................................................... تمرین درحل مسائل .....................................................................................

عواملی که مانع خلاقیت می‌شوند...............................................................................

1- عادات پیشین مانع حل مسائل‌اند ........................................................................

2- دلسرد کردن خود به عنوان یک عامل بازدارنده ...............................................

3- کم رویی مانع خلق ایده‌هاست .............................................................................

4- تشویق ، ایده‌یابیرا پرورش میدهد .......................................................................

5- نزدیکان بهترین تشویقاند ....................................................................................

فصل سوم .................................................................................................................

روش تحقیق .............................................................................................................

موضوع تحقیق .............................................................................................. جامعه تحقیق ................................................................................................. نمونه تحقیق .................................................................................................. چگونگی نمونه‌برداری ................................................................................... توضیح درباره نمونه‌ها ................................................................................. ابزارتحقیق ..................................................................................................... روش اجرای تحقیق ....................................................................................... ابزار تحقیق ................................................................................................... تحلیل آماری ..................................................................................................

فصل چهارم .........................................................................................................

جداول آماری .....................................................................................................

جداول آماری ......................................................................................................

جداول آماری ......................................................................................................

جدال آماری ........................................................................................................

تجزیه و تحلیلهای آماری ....................................................................................

محاسبات آماری توصیفی ...................................................................................

نتایج ....................................................................................................................

تفسیر ..................................................................................................................

فصل پنجم :

خلاصه ................................................................................................................

انواع روش تدریس ............................................................................................

روشهای سنتی تدریس ......................................................................................

روشهای جدید تدریس .......................................................................................

روش تدریس شاگرد محور ................................................................................

روش تدریس معلم محور ...................................................................................

مشکلات و محدودیتها..........................................................................................

پیشنهادات ..........................................................................................................

فهرست منابع فارسی ..........................................................................................

فهرست مجلات و نشریات ..................................................................................

فهرست پایان نامه ..............................................................................................

فهرست منابع خارجی .........................................................................................

ضمائم .............................................................................................................................

پرسشنامه محقق (‌جهت سنجش - روش تدریس ) .............................................

پرسشنامه خلاقیت ...............................................................................................

مقدمه

نظامهای آموزشی و فعالیتهای حاکم بر آن ،‌ با توجه به پیشرفت جوامع ،‌همواره دستخوش تغییر وتحول است و تحول آموزشی ، خود معلول تحول اجتماعی وتحول علوم و تکنولوژی است زیرا در یک جامعه ساده ،‌نیازها ساده و روش ارضای نیازها نیز ساده است .

در چنین جوامعی دایره‌ی آموختنیها گاهی آنچنان محدودند که هر کسی می‌تواند ادعا کند و بگوید :« هر آنچه آموختنی است فرا گرفتم .» ولی در جوامع پیچیده و پیشرفته ، سرعت تحول نظامهای آموزشی آنچنان سریع است که هر چند سال یکبار ، در ساختار نظام آموزشی دگرگونی کلی ایجاد می‌شود ،‌ و این تحول به حدی است که گاهی کسانی سخن از جامعه بی‌مدرسه به میان می‌آورند . بهترین دلیل در دنیای امروز ، با توجه به پیشرفت سریع علوم وتکنولوژی ، نه می‌توان به تمام دانش موجود دست یافت ، و نه می‌توان هر متخصصی را با هر خصوصیتی به کار تدریس و معلمی وا داشت .

با پیشرفت علوم و فنون و پیچیده شدن جوامع،‌نیازهای فردی و اجتماعی نیز پیچیده می‌شوند . ارضای نیازهای پیچیده نیز درجای خود ، احتیاج به علوم و فنون پیچیده دارد . کسب علوم و فنون پیچیده در سایه‌ی روشهای آموزشی پیچیده امکان پذیر است . به این جهت وظیفه و مسئولیت معلم امروز نسبت به گذشته سنگینتر و پیچیده‌تر شده است دیگر نمیتوان با روشهای سنتی ، جامعه و افراد آنرا به سوی یک تحول پیچیده و پیشرفته سوق داد .

در دنیای پیچیده هیچکس بی نیاز از تعلیم و تربیت نیست . امروز فعالیت در مدرسه وآموختن ود بخش عظیمی از زندگی انسانها شده است ،‌دیگر نمیتوان با طرز تلقی گذشته ، به شاگرد و تربیت او نگریست آنهایی که با روشهای سنتی آموزش دیده‌اند میدانند که چگونه نشستن سر کلاس،‌گوش دادن به صدای یکنواخت معلم ، از بر کردن بدون فهم مطالب درسی ، دلهره واضطراب ناشی از امتحان ،‌ و سرزنش معلمان و والدین چگونه موجب نفرت وگریز دانش‌آموزان از کلاس درس و محیط آموزشی می‌گردید .

اولین گام برای موفقیت در کار معلمی ، ایمان به رسالت معلم و عشق ورزیدن به شاگردان است . اگر معلمان به انسانهایی که ماهها و سالها با آنها سروکار دارند علاقمند نباشند و نتوانند ارتباط سالم با آنها برقرار کنند چگونه ممکن است بر آنها تاثیر بگذارند و موجب تغییر و تحول آنان شوند .

معلم باید از ویژگیهای شخصیتی مطلوبی نیز برخوردار باشند ، زیرا شخصیت او، وعلاقه و ایمانش از عوامل بسیار مهم و موثر در فرآیند آموزش است . یک معلم خوب در درجه اول باید انسان خوبی باشد ، مگر نه اینکه وظیفه او همچون وظیفه انبیاء است ،‌ومگر نه اینکه به بسیاری از بزرگان و مصلحان اجتماعی ، صفت معلم و مربی بزرگ داده‌اند .اگر انسان بودن وانسان دوستی در هسته‌ی مرکزی فعالیتهای معلمان قرار نگیرد ، هرگز درکار خود موفق نخواهند بود .

علاوه بر برخورداری از شخصیت برجسته ، آگاهی و شناخت معلمان از اصول و روشهای تعلیم و تربیت عامل مهم دیگری است که میتواند معلمان را درکار خود موفق سازد . امروزه کار معلمان همچون مشاغل دیگر به تخصصهای دیگری نیاز دارد . معلم امروز بدون آگاهی از روانشناسی ، فلسفه و اصول یادگیری، روشها و فنون تدریس ، هرگز قادر نخواهد بود وظیفه‌ی خطیر خود را به نحو شایسته انجام دهد . امروز معلمان نمی توانند صرفاً به اتکای داشتن مدرک دیپلم یا لیسانس وارد کلاس شوند ، زیرا شناخت شاگردان و آگاهی از فرآیند تدریس ،نخستین نیازی است که هر معلم کار آمد باید احساس کند . معلم باید قادر باشد با شناخت شاگردانش محتوای آموزشی را تا حد امکان ، براساس نیازهای آنان انتخاب کند و با در نظرگرفتن توانائیهای ایشان به ایجاد وضعیت مطلوب آموزشی اهتمام ورزد ، او باید ضمن هماهنگی لازم بین ویژگی‌های فردی و فعالیتهای آموزشی ، آموزش و یادگیری را برای آنان به صورت تجربه‌ای شیرین و لذت بخش درآورد .

اگر شاگردان بتوانند درحین آموزش و پرورش ، استعدادهایشان را شکوفا سازند و پیوسته احساس موفقیت کنند ، و در مدرسه فرصت بررسی مسایل شخصی و اجتماعیشان را داشته باشند . به راحتی می‌توانند ارزشهای اجتماعی و فرهنگی شایسته خود را بدست آورند و از احساس بی‌کفایتی و بیگانگی اجتماعی که معمولاً ناشی از عملکرد غلط معلمان در مدرسه است ، درامان باشند . معلم اگر با اصول و مبانی و هدفهای آموزشی و پرورش ، ویژگی‌های شاگردان و نیاز آنان ، روشها و فنون تدریس و سایر مهارتهای آموزشی آشنایی نداشته باشد هرگز قادر نخواهد بود زمینه‌ی شکوفایی استعداد و خلاقیت شاگردان خود را فراهم کند

 

و....



خرید و دانلود دانلود پایان نامه رشته علوم تربیتی - بررسی رابطه بین روش شاگرد محور و رشد و پرورش خلاقیت دانش‌اموزان


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.