پایان نامه ارشد حقیقت محمدیه درشریعت و عرفان وبازتاب آن در گلشن راز شبستری و اسرار نامه ی عطار

پایان نامه ارشد حقیقت محمدیه درشریعت و عرفان وبازتاب آن در گلشن راز شبستری و اسرار نامه ی عطار

چکیده :

نوشتۀ حاضر براساس روش تحلیلی و مقایسه ای در صدد تبیینی از نگرش عرفا و ادبا در باب مفهوم

حقیقت محمدیه در هندسۀ دین ، عرفان و ادب است. آنچه در این راستا می خوانیم عبارت است از :

پیشینه ی این اندیشه و ریشه یابی ظهور و گسترش آن ، نگرش ها و تحلیل های برخی از ادیان درمورد

حقیقت محمدیه ، تعابیر و عناوین مختلف این اندیشه و در نهایت بررسی نگرش دو عارف بزرگ و نامدار

ایران شیخ عطّار نیشابوری(وفات 618 ه . ق) و شیخ محمود شبستری( وفات 720 ه . ق) در دو اثر اسرارنامه و

گلشن راز . حقیقت محمدیه ازجمله مباحث پایه ای واز مفاهیم مهم جهان بینی عرفانی است . حقیقت

ربانی است این نور ازلی و قدیم به طور متوالی در انبیاء ، جلوه کرده تا آنکه به آخرین « نور » ، محمدیه

تجلّی تاریخی خود یعنی حضرت محمد (ص) رسیده است . حقیقت محمدی اولین حقیقت ظاهر ،

موجود نخستین ، مبدء ظهورعالم ، کاملترین فرد نوع انسانی و بلکه اکمل مظاهر حق است . همه ی

انسان ها بسته به میزان ایمان و معرفت خود از این نور ربانی بهره مند می شوند ، درست مانند یک

هرمی که در رأس آن نورالانوار قرار دارد و پس از آن کاملترین مظهر خداوند ،پیامبراسلام (ص) ، وپس از

ایشان انبیا ، امامان ، اولیا ء و... قرار می گیرند ، هرکسی که به رأس هرم نزدیکتر است بیشتر از دیگران

از این نور بهره می برد . آیات و روایات بیانگرمقام و منزلت پیامبر اسلام (ص) به عنوان کاملترین مظهر

خداوند است. عارفان و شاعران بسیاری چون شبستری و عطّار در این زمینه داد سخن داده اند و هرکدام

به اقتضای زمان و موقعیت خود نامی برآن نهاده اند .بررسی ها و تحلیل های انجام شده دالّ بر این است

که آنها پیامبر اسلام را مصداق کامل حقیقت محمدی می دانند .

کلید واژه :

حقیقت محمدیه (ص) ، عرفان ،دین ، ادب ، گلشن راز ، اسرارنامه

فرضیه ها :

-1 فرضیه نخست ( پاسخ فرضی پرسش 1) : اندیشه ی ظهور حقیقت محمدیه (ص) تنها به آثار ابن عربی و حلّاج نمی رسد ، بلکه دارای زمینه های اسلامی و غیر اسلامی است .

-2 فرضیه دوم ( پاسخ فرضی پرسش 2) : منظور از حقیقت محمدیه (ص ) شخص پیامبر اسلام نیست بلکه یک حقیقت کلی است که نخستین موجود و مبدأظهور عالم است .

-3 فرضیه سوم ( پاسخ فرضی پرسش 3) : در آیات محکم قرآن ، به این موضوع به طور مستقیم اشاره نشده اما در آیات متشابه ، نمونه هایی وجود دارد که می توان آنها را به حقیقت

محمدیه(ص) تاویل کرد .

-4 فرضیه چهارم ( پاسخ فرضی پرسش چهارم ) : هریک از عرفا بنا به مقتضیات زمان و نوع مکتب عرفانی خود با عنوان های مختلف از آن یاد کرده اند . به نظر می رسد که شیخ محمود شبستری و عطّار نیشابوری در مورد اندیشه ی حقیقت محمدیه نظرات مشابهی دارند .

اهداف تحقیق :

ریشه یابی ظهور اند یشه ی حقیقت محمدیه(ص) در عرفان مشخّص کردن مصادیق حقیقت محمدیه (ص)

شناسایی تعابیر و اسامی مختلف حقیقت محمدیه

شناسایی دیدگاه دوعارف برجسته شیخ محمود شبستری و شیخ عطّار نیشابوری درمورد

حقیقت محمدیه

شناسایی برخی از باورها و اعتقادات مسمانان و ایرانیان

ودر نهایت شناخت بهتر و بیشتر خدای متعال و پیامبر بزرگ اسلام (ص)

 

 

 

این پایان نامه به فرمت Pdf می باشد

برای دریافت فرمت ورد(word) با قیمت 30000 تومان

 به hoopadrayaneh@gmail.com  ایمیل بزنید

در صورت خرید pdf از مبلغ ورد کم خواهد شد

 



خرید و دانلود پایان نامه ارشد حقیقت محمدیه درشریعت و عرفان وبازتاب آن در گلشن راز شبستری و اسرار نامه ی عطار


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.