تحقیق در مورد علفهای هرز

تحقیق در مورد علفهای هرز

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

 

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

  

تعداد صفحه76

فهرست

عنوان                                                                                            صفحه

فصل اول

 

مقدمه.......................................................................................................................  9

تعریف علفهای هرز..................................................................................................  11

صفات مشخص علفهای هرز.....................................................................................  12

فهرست اسامی تیره علفهای هرز................................................................................  13

طبقه بندی علفهای هرز............................................................................................   14

ویژگی علفهای هرز..................................................................................................  24

خسارت علفهای هرز................................................................................................  25

راههای خسارت علفهای هرز...................................................................................  28

سودمندی علفهای هرز............................................................................................   28

علفهای هرز با اهمیت ایران.....................................................................................   29

 

فصل دوم

 

علفهای هرز انگلی.................................................................................................   34 

علفهای هرز مرکبات..............................................................................................   37

 

 

 

فهرست

عنوان                                                                                            صفحه   فصل سوم

 

گیاهان هرز آبزی........................................................................................................  39

طبقه بندی گیاهان آبزی..............................................................................................   42

گیاهان باتلاقی............................................................................................................   43

گیاهان مردابی............................................................................................................   44 

نمونه هایی از مزاحمت های گیاهان هرز آبزی............................................................   45

 

 

فصل چهارم

 

مدیریت گیاهان هرز...................................................................................................  48

کنترل گیاهان هرز به روش مکانیکی ..........................................................................  49

کنترل گیاهان هرز به روش بیولوژیکی........................................................................  50    

کنترل بیولوژیکی گیاهان به وسیله حشرات..................................................................  56

کنترل بیولوژیکی گیاهان به وسیله عوامل بیماریزا........................................................  58

امکانات آینده برای کنترل بیولوژیکی گیاهان هرز.......................................................  59

کنترل گیاهان هرز به روش شیمیایی ...........................................................................  60

 

 

 

فهرست

عنوان                                                                                            صفحه

فصل پنجم

 

سم شناسی در کشاورزی. .........................................................................................   63

تعیین مقدار علفکش...................................................................................................  67

روشهای استفاده از علفکش......................................................................................   69 

زمان کاربرد علفکش ها............................................................................................   70

اصول ایمنی افراد در مقابل تاثیر سموم........................................................................  72

علفهای هرز مقاوم به سموم.......................................................................................   74

متن انگلیسی و ترجمه................................................................................................  75

 

منابع..............................................................................................  101

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                 

 

 

 

 

 

مقدمه:

 

بشراز زمان قدیم به کشاورزی توجه داشته است وهمیشه در جهت بهبود وتوسعه آن کوشیده وبرای افزایش تولیدات ورونق کشاورزی از تمام عوامل و امکانات موجودر هر دوره بهره گرفته است.

بسیاری از مردم ‌‌‍‍‍کشاورزی را مادر تمدن وصنعت و شاخص درجه رشد وترقی هر  کشوری می دانند ومعتقدند که بدون کشاورزی پویا استقلال سیاسی واقتصادی کامل هر کشور دور از انتظاراست به خصوص در عصری که ما زندگی می کنیم از تولیدات کشاورزی به عنوان صلاحی مؤثر در جهت تحکیم حاکمیت وسلطه سیاسی استفاده می شوند.روند افزایش جمعیت جهان از یک سو وتولیدات کشاورزی ونحوه توزیع آنها از سوی دیگر نشان میدهد که تامین مواد غذایی مورد نیاز بشر با مشکلات فراوان همراه است وتعداد قابل توجهی از مردم یا از کمبود مواد غذایی و سوء تغذیه رنج می برند.

افزایش تولیدات کشاورزی به دو طریق امکانپذیر است :یکی ازدیاد سطح زیر کشت ودیگری افزایش عملکرد در واحد سطح ،افزایش سطح زیر کشت در بسیاری از مناطق با محدودیتهایی از قبیل نبودن اراضی مساعد و کمبود منابع آب وسایر وعوامل تولیدی روبروست ؛ولی برای حصول نتیجه مطلوب در زمینه افزایش تولید در واحد سطح باید اصول و قواعد کشاورزی به موقع ودر حد معقول به کار گرفته شود واز عوامل تولید حداکثر استفاده به عمل آید.

یکی از اصول بسیار مهم کشاورزی که تاثیر قابل توجهی در افزاش تولید در واحد سطح دارد آن است که محصول را در مراحل مختلف تولید از گزند عوامل زیان اور حفظ کنند.همواره بخشی از تولیدات کشاورزی بر اثر حمله ی این نوع عوامل از لحاظ کمّی‌ و کیفی آسیب می بینند و در بعضی موارد کل محصول از بین می رود.به غیر از سیل،تگرگ،بادو سرمای بی موقع،عوامل دیگری مانند:بیماریهای گیاهی،آفات و علفها هرز به محصولات کشاورزی خسارت وارد می کنند.

علفهای هرزبعنوان یکی از مهم ترین عوامل کاهش دهنده محصولات کشاورزی به شمار می روند،بطوریکه که مشکلات این گیاهان،ملیونها کشاورز وهزاران محقق را به خود مشغول داشته است.به عقیده برخی از محققان ،خسارت علفهای هرز به محصولات زراعی می تواند بین 10تا 100 درصد متغیر باشد وبطوری که اگر این گیاهان بدرستی کنترل یا مدیریت نشوند،زیان آنها به تولیدات کشاورزی می تواند بیش از آفات وبیماریها باشد.

 از250000 گونه گیاهی شناخته شده حدود 250 گونه (1/0 درصد)آن علف هرزمی باشند که 76 گونه از آنها جزء مضر ترین علفهای هرز دنیا به شمار می روند.

این 76 گونه به 30خانواده گیاهی تعلق دارند که حدود نیمی ازآنها با آنکه درکشور ما سابقه طولانی دارد اما تا دهه اخیر بعنوان فعالیتی جنبی به حساب می آمد.شناخت بیشتر نقش علفهای هرز در کاهش تولید باعث آن گردیده که در سالهای اخیر توجه به شناخت وکنترل این گیاهان بیشتر شود. به طوری که امروزه تلاش تعدادی ازکشاورز ان ما درجهت کنترل علفهای هرز،مبتنی بر روشهای علمی است که درکشور های پیشرفته رایج می باشد.

از طرف دیگر مشکلات زیست محیطی ناشی ازکاربرد بی رویه علفکش ها سبب شده که در رابطه با کنترل علفهای هرز قبل از هر چیزتوجه ویژه ای به شناخت بیولوژی واکولوژی این گیاهان معطوف شود. برای دست یابی به یک نظر جامع درمورد مسئله علفهای هرز،شناخت دقیق فلور علفهای هرز ضروری است، در حقیقت ماهیت فلور علفهای هرز تا حد زیادی زمان و روش کنترل را تعیین می کند.

بنا براین شناسایی و برآورد جمعیت علفهای هرز هر منطقه به عنوان  یک نیاز اولیه   برای اتخاذ روشی موثر در اجرای برنامه های کنترل مطرح است. شناسایی فلور

علفهای هرز یک منطقه علاوه بر نقشی که در

فهرست مطالب

 



خرید و دانلود تحقیق در مورد علفهای هرز


دانلود پایان نامه رشته حسابداری با موضوع مصادره اموال غیر منقول

دانلود پایان نامه رشته حسابداری با موضوع مصادره اموال غیر منقول

 

 

 

 

 

 

تعداد صفحات پایان نامه: 112 صفحه

در این پست می توانید متن کامل پایان نامه رشته حسابداری با موضوع مصادره اموال غیر منقول را  با فرمت ورد word دانلود نمائید:

 

 مصادره اموال غیر منقول

 تحقیق و نگارش:

«سیده رابعه رضوی علوی»

 استاد راهنما:

دکتر عباس نظیفی

 

کلید واژه نامه:

مصادره:

قطع استمرار مالکیت اشخاص بر اشیاء به واسطه نظم عمومی توسط قوای عمومی اعم از آنکه متصرف، «قانونی یا غیرقانونی» اموال مزبور را تحت ید داشته باشد.

 اموال: (ج مال):

اشیایی که موضوع «داد و ستد حقوقی» بین اشخاصی قرار می گیرد و مورد حقوق مالی از جمله «مالکیت» قرار می گیرند.

 غیر منقول:

غیرقابل نقل از محلی به محل دیگر اعم از اینکه استقرار آن «ذاتی» باشد یا به واسطه عمل انسان به نحوی که نقل آن مستلزم خرابی یا نقص خود یا محل آن گردد.

دیباچه

«سیر تکامل بشر از ادوار نخستین تا زمان معاصر»

1-یکی از نخستین جوامع بشر، نیاز او به مأمنی بوده است که حریم او در مقابل هجوم آفات محیط پیرامون اوست.

در ابتدای حضور او در پهنه گیتی، «غارنشینی» بر می گزینند و همگان دیگر را «دشمن» کاشانه طبیعی خویش می پندارد و «استیلاء و تصرف» در مفهوم بسیار اولیه آن نمایان می گردد.

بتدریج و با مسخر ساختن عناصر چهارگانه طبیعت «آب و باد و خاک و آتش» می آموزد که چگونه می توان «بقاء در یک محیط ساکن» را تجربه کند و در عین حال «آدمیانی» چون «خویشتن» را در کنار و جوار خویش بپذیرد و گاه با ایشان در تعاملی انسانی – در حدود بشر نخستین – به سر برد.

یکی از نتایج لاجرم این همزیستی کمابیش، ظهور نخستین «قبیله های بشری» است. قبیله هایی که خود یک نماد ابتدایی از زیست جمعی آدمیان است.

در همین اثناءست که مفاهیمی چون «ریاست» و «اداره» امور را می آموزد و یک «نماد از سلسله مراتب قراردادی» در ذهن بشر شکل می گیرد.

زیستن در زمین پاک که ودیعه آفرینشگر است برای اشرف مخلوقات «انسان» تا از نیکوئیهای آن بهره گیرد. سپس قابل «تملک» بودن آنچه برروی این زمین خاکی، جای گرفته است در ابتدای امر مفهومی «بسیط» به نظر می رسد. مفهومی که به غایت «مطلق» است و غیرقابل «تقید». سپس آنچه این تفاوت نهفته در «سلسله مراتب اولیه قراردادی» را بیشتر نمایان می سازد، تمایل بشر به «تصرف» در آن سمت و سویی است که بنام «غصب» و «گسترش استیلاء خویش به نام حق بر اموال دیگری – چه آنچه ذاتاً در حرکت است و انتقال و چه آنچه را که بالذات در زمین آرام گرفته – خواهد بود.

بدین معنا که اگر آفرینشگر، ابناء بشر را یکسان، مسلط بر زمین مخلوق خویش قرار داده است، پس آیا می توان استیلاء بر بخشی از آن را متعلق حق یک فرد از افراد بشر بدانیم؟

و اگر این «تعلق حق استیلاء» را آدمیان بنا بر قراردادهای بشری به گونه های ناهمگون پذیرفته اند و آنگاه در کمال آرامش و امنیت در کنار یکدیگر زیستن را تجربه نموده اند؛ پس چگونه است که در ادوار متأخر این چنین نزاع بر سر این تملک با ابعادی گسترده رخ می نماید؟

آیا می توان پذیرفت که پیدایش «حکومتهای نخستین» – چنانچه حکومت را در مفهوم بسیط و ساده آن در نظر آوریم – عامل اصلی بروز این چنین جدالهایی بوده است؟

و دیگر آن که اگر پاسخ این پرسش مثبت باشد؛ آیا می توان «حق استیلای ممتاز» و متمایز از سایر افراد یک جامعه را از «حقوق ذاتی» آن حکومت (به معنای عام کلمه) بدانیم؟

با اندکی تدقیق می توان دریافت که از آن جهت که خواستگاه یک حکومت، به معنای «قدرت برتر فرماندهی یا امکان اعمال اراده فوق اراده های دیگر» جامعه است و مفهوم حوزه اقتدار یک حکومت (یا دولت در مفهوم خاص آن) به معنای حوزه اقتدار نیرومندی است که «اولاً: حوزه اقتداری «خودجوش» است، چرا که از هیچ نیرویی دیگری بر نمی‌خیزد و قدرت دیگری برابر آن وجود ندارد و دوماً در مقابل اعمال اراده و اجرای اقتدارش مانعی را نمی پذیرد و از هیچ قدرت دیگری تبعیت نمی کند، هرگونه صلاحیتی ناشی از اوست ولیکن صلاحیتهای او «فی نفسه» است.»

با توجه به این تعاریف می توان دریافت که شاید آن سلسله مراتب اولیه که در قبایل بشری به گونه ای قراردادی و در جهت دفاع از حریم قبیله و به طور اخص حفظ «تمامیت ارضی» قبیله و جلوگیری از هجوم سایر قبایل است و به بتدریج با پیش رفتن در وادی «ریاست» و «انتخاب رئیس قبیله» و اطاعت از فرامین او، «قدرت خام» و «خالص» را بنیان می نهد و نیز «اطاعت» و «پذیرش سلسله مراتب» در وجود افراد و قبیله بتدریج به سمت و سوی «نهادینه شدن» پیش می رود.

از سوی دیگر، شکل ابتدایی «جامعه» تدریجاً بستر مناسبی را در جهت «استیلاء» بخشی از مردم بر گروه کثیری دیگر از مردم را فراهم می آورد. حال صاحبان این قدرت اولیه که تواند تحمیل و تأثیر به اعضای مجموعه تحت استیلاء خویش را یافته اند، بتدریج مسنجم تر، متشکل تر و سازمان یافته تر می گردند و روابط «فرمانروا و فرمانبر» را به مثابه یک اصل انکارناپذیر در اذهان افراد تحت قدرت خویش حک می نمایند.

به نظر می رسد میل به توسعه اراضی تحت تملک و کشورگشایی (در مفهوم عام آن) – چنانچه بتوان در این برهه زمانی نام «دولت – شهر یا دولت – کشور» بر آن نهاد، شکل جدید از روابط بشری را نمایان می سازد. به بیان دیگر «جامعه سیاسی بتدریج از الزام اجتماعی برخاسته از شکل گیری حقوق به مفهوم قواعد برقرارکننده نظم و عدالت تأثیر می پذیرد و تکوین می یابد و قدرت سیاسی و مدنی برخاسته از جامعه سیاسی تدریجاً «حقانیت» خود را از «حقوق» (به عنوان ابزاری در دست قدرت و در عین حال وسیله ای برای حمایت علیه قدرت») اخذ می کند؛ و توسط حقوق است که «قدرت»‌ نهادینه و سازمان یافته می گردد و تداوم قدرت را فراتر از عمر زمامداران می سازد و انسانهای تحت امر را مجبور به اطاعت از یک «سازمان» یا به بیان نکوتر قدرت سازمانی می کند.

حال این قدرت سازمان یافته گاه در لباس «ارسطویی» آن یعنی دارای 3 وجه: 1-حکومت (تک نفره) 2-حکومت و رژیمهای تحت قدرت (گروه معدود) و 3-حکومت و رژیم های (تحت اختیار همه مردم) است و گاه اقسام نوین (مونارشی / تیزانی) (تک نفره)، که «مونارشی» آن حکومت و رژیم های سلطنتی است و در این معنا «پادشاه» با قدرت مطلق فرمان می راند و در حکم گذاری تابع کس دیگری نیست، یعنی قدرت را با دیگری تقسیم نمی کند و گاه نیز نظام خودکامگی (تیرانی Tyrannie) را به خود می گیرد، که در آن پادشاه قدرت را به سود شخصی به کار می برد.

در ادوار نخستین این شکل در حکومت (البته نه به مفهوم متکامل آن) تا حد زیادی تحت تأثیر اساطیر و حس ماوراالطبیعه گرایی بشر قرار داشت. در نتیجه رئیس قبیله به عنوان یک فرد مونوکرات (یکتاسالار) در رأس سلسله مراتب قرار می گرفت. همین امر باعث می شد یکی از مهمترین عناصر حاکمیت که همانا «سرزمین» و «محدوده فرمانروایی» است را به گونه ای تقسیم نماید که سهم بسیار به «فرمانروا» و سهم اندک به «فرمانبرداران» رسد. که البته می توان تمام این مفاهیم را تقریبی و از روی گمان دانست.

اما تدریجاً با گذری از مونوکراسیهای اولیه، گام به رژیمهای آریستوکرات و الیگارشی از دیدگاه ارسطو می نهیم که در واقع سرنوشت جامعه به جای یک پادشاه در دست دو یا سه هیأت اداره کننده قرار می گیرد که در واقفی نوعی از تقسیم قدرت در میان اعضای آن دیده می شود.

در حکومت آریستوآ (Aristoi) (حکومت نجبا) با تکیه بر اندیشه «برتری طبیعی یا اکتسابی» حاکمان که سقراط و افلاطون برتری‌هایی چون (طبیعی / خانوادگی / تربیت اجتماعی / فضیلت / ثروت و مکنت) را برای اینان قائل بودند و ارسطو بر دارایی و مکنت (حکومت ثروتمندان) که در این میان نجبا گاه از میان «نظامیان» بودند (قزلباشان عصر صفوی) و در نهایت «زمیندار» که خود پایه گذار ظهور «فئودالها» و فئودالیسم می شود.

شاید مهمترین برهه زمانی در باب مالکیت و به بیان نکوتر نزاع بر سر مالکیت را همین برهه یعنی دوره ظهور فئودالیسم (به معنای عام کلمه) بدانیم.

در همین دوران است که یک آریستوکراسی مبتنی بر فئودالیسم که «مظاهر اقتصاد یعنی زمین و کشاورزی و دامداری» را در اختیار می گیرد، پا به عرصه وجود می نهد. این دوره زمانی که تقریباً معادل قرون دوازده و سیزده میلادی است همراه با ظهور حکومتهای «ملوک الطوایفی = حکومتهای قومی و طایفه ای» است که برای ادامه حکومت خود حقوق خاصی خویش را خلق می نمودند.

در واقع اقسام فئودالیسم که یکی مدل درونی و تمرکزگراست و تحت امر حکومت مرکزی و از او اطاعت می کند و دیگر فئودالیسم های نیمه مستقل است که منافع خاصی از حکومت مرکزی نیز برای خود قائل می شوند، پدیدار می گردد.

قطعاً در چنین دورانی است که «زمین» به عنوان مهمترین «مال غیرمنقول» و هرآنچه به واسطه اتکاء بر زمین نام «غیرمنقول» بر خود می گیرد، عامل اصلی سلطه حکومتهای فئودال و به بیان نکوتر «زمینداران و مالکین بزرگ» به دیگر مردمان است.

شاید در همین مقطع از تاریخ است که تملک اراضی زیردستان به عنوان یک امر محتوم و غیرقابل انکار در اذهان مردمان تحت سیطره حکومتهایی که فئودالیسم را سرلوحه شیوه اداره خویش قرار داده بودند تکوین می یابد و به بیان دیگر پذیرش انحصار مالکیت حکومت بر بخشی از قلمرو سرزمینی خود امری انکارناپذیر تلقی می شود.

نهایتاً پس از عصر رنسانس به بعد است که رژیم های سیاسی مردم سالار با داعیه تساوی همه افراد بشر در مقابل قانون و به مدد از نظر بهره گیری مساوی تمامی افراد اعم از حقیقی و حقوقی از آزادی ها، قوانین و امکانات یک جامعه است که اساساً این پرسش را در ذهن می پرورد که آیا مالکیت انحصاری حکومت ها در زمان حاضر با اصل برابری افراد بشر همگون است و آیا اساساً مالکیت اموال غیرمنقول که غالباً از اهمیت ویژه ای در باب توجیه حقوقی و بازتابهای مصداقی آن خارج از عالم انتزاع علم حقوق و در پهنه واقعیت برخوردار است، با امر «حکومت مردم بر مردم» و به تبع آن تقسیم عادلانه امکانات قابل سازگاری است یا تنها مالکیت ها «خصوصی» است و منطبق بر اصل و مالکیت عمومی امری خلاف اصل و نیازمند اثبات است؟

در پی پاسخگویی به این دغدغه های ذهنی و نیز یافتن مفهوم «مصادره» به مفهوم اعم و به طور اخص در حوزه «اموال غیرمنقول» در پی پیشینه تاریخی این مفهوم در ایران، جایگاه آنرا در میان شاخه های مختلف علم حقوق اعم از «حقوق عمومی و خصوصی» از نظر خواهیم گذراند تا به مختصات روشنی از این مفهوم دست یابیم.

 

(ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است



خرید و دانلود دانلود پایان نامه رشته حسابداری با موضوع مصادره اموال غیر منقول


محصولات سلامت در سال گذشته

محصولات سلامت در سال گذشته

تعداد صفحات: 2 برگ
تعداد کلمات: 475 کلمه
تعداد کاراکترها (بدون فاصله): 1847 عدد
تعداد کاراکترها (با فاصله): 2314 عدد
تعداد پاراگراف: 9 عدد
تعداد سطر: 31 سطر

خرید و دانلود محصولات سلامت در سال گذشته


دانلود مقاله کودکان تیز هوش

 


کنجکاوی و تفکر پیرامون افراد تیز هوش و با استعداد وسابقه ی بسیار طولانی دارد و احتمالا به زمانی بر می گردد که برای اولین بار انسان علاقه مند شد به آنکه بداند چرا افراد با هم متفاوتند . در جوامع مختلف هر زمان افرادی بودند که از خود توانایی هایی و برجستگی های خاصی نمایین ساخته و موجب بر انگیختن حس کنجکاوی مردم شده ومورد شک یا نفرت و یا ترغیب و تشوبش آنها بسته به چگونگی فرهنگ وخلق و خو وعقاید جوامع قرار می گیرند.بودند افرادی که با با استعدتد فراوان و نبوغ فوق العاده خویش در طول زندگی توجه و تحسین همه را به خود جلب نموده ویا بدون توجه مردم زندگی کرده وگهگاه پس از مرگشان به نبوغ آنها پی در پی شده است. در یونان قدیم افلاطون را عقیده بر آن بود که کودکان با هوش می بایست در سنین کوچک انتخاب شده و به ا نها به طور اختصاصی علوم وفلسفه تعلیم داده می شود . او می گفت باید سر آمد این افراد برای فرمانروایی ایالات انتخاب گردند . افلاطون عقیده داشت که بقای دموکراسی یونان بستگی به توانایی ان کشور در اموزش و پرورش افراد با استعداد و برجسته خود جهت رهبری جامعه دارد . طرظ تفکر آ داب ورسوم و عقاید جوامع نقش موثر ی در شناسایی وتعلیم وتربیت کودکان سر آمد داشته است . در یونان قدیم عقیده ی مردم بر آن بود که نبوغ وتیز هوشی یک هدیه ی الهی است و دریچه ای به علم لایتناهی که شخص را قادر می سازد به عمق حقیقت پی برده و مرگ و فنا را اززندگی دور کند . از طرفی دگر در گزشته ی دور گروهی را عقیده و نظربر این بوده که نبوغ یک حالت و احساس مخرب و انحرافی است و فقط به هنگام دیوانگی است که می تواند خلاقیت داشته باشد . هم چنین بر خی عقیده داشتند که نیروی خارق العاده ای ذهنی نشانه ای هز بیماری بدنی است در همه حال وجود نظرات و عقاید متفاوت ومتظاد پیرامون تیز هوشی حتی از زمان های بسیار گذشته مورد توجه انسان ها بوده اند . بحث در اینکه ایا مردان وزنان قهرمان بوده اند که تاریخ را ساخته اند و یا اینکه تاریخ قهرمان پرور بوده است . سالها ادامه داشته وهنوز هم ادامه دارد . اما علیرغم اینکه جواب به این سوال کدام باشد یک چیز کاملا مشخص وروشن است که همواره توجه و علاقه به کارائی ها و خدامات اشخاص سر امد و استسنائی در طول قرون گذشته بسیار عمیق تر و گسترده تر از توجه به مطالعات صرف تاریخ است . مفهوم نبوغ و استعداد نیز همیشه نسبی بوده و در طول تاریخ در میان اقوام و جوامع مختلف با معنی نبوده است انسانهمواره قادربه انجام کارهای فوق العاده و کسب مهارت هایی بی شماری بوده است اما اینکه کدام عمل و مهارت او ناشی از استعداد و نبوغ فوق العاده و کسب مهارت هایی بی شمار می باشد . منوط به قضاوت جامعه است که در ان زندگی ی کند . قضاوت های جوامع در طول تاریخ همیشه در طول تاریخ همیشه د ر تغییر و تکامل بوده است بوده و تر غیب و تشویق از افراد سر امد دست خوش عقاید و تحولات گوناگونی بوده است به عنوان مثال بعد از ظهور مسیحیت و گرایشات مذهبی در جوامع غربی مردم غالبا افراد سرآمد و استسنائی را پیامبران و بعد رهبران مذهبی کشیش ها و کسانی می دانستند که از قدرت بیشتری در تفسیر روشن احکام الهی و چگونگی بهشت و دورزخ برخوردار بودند . با ظهور اسلام در شرق و تبلیق و تشویق از تحصیل در علوم و فنون مختلف نهضت تازه ای در شرق و سپس به تدریج در غرب صورت گرفت در این دوران تاریخ شاهد نوابغ بزرگی در علوم ریاضی و پزشکی فلسفه و ادبیات وهنر می باشد . تشویق و حمایت اسلام از تحصیل بحد یکه آن را عمری واجب و ضروری تلقی کرده فرصت مناسبی بود برای رشد استعداد و نبوغ افداد سر امد در رشته های گوناگون و پایه گذاری تمدن بزرگ اسلامی . با آغاز دوره ی رسانس در اروپا پذیرش مفهوم افلاطون نبوغ و تیز هوشی به تدریجموجب تحولات وسیعی در زمینه های مختلف فلسفی و علمی و صنعتی گردید نهضتی علیه ایستائی وتحجر فکری جامعه به وقوع پیوست و رهایی وآزادگی فکری افراد سرآمد ارمغانی بود که آ نها می توانستند در سایه ی آن گسترده تر و فراتر از همیشه در محیط و جامعه بیند یشند . این نهضت باب تازه ای را در تمدن و فرهنگ غرب گشود . در واقع از این دوران است که در غرب فکر پرورش استعداد های درخشان به شکل پیوسته وساذنده نضبح گرفته و تا حال ادامه یافته است. دراینجا اشاره به یک نکته ی ضروری به نظر می رسد وهمانطور که بیشتر ذکر گردید همواره عقاید ونظرات منفی ومخالف نسبت به افراد سرآمدو نابغه وجود داشته است وهر گروه وجامعه ای دلا یلی نیز بر عقاید مخالف خود داشته اند. از جمله اعتقاداتی که بویژه در دوره ی رسانس و قرون اخیر رواج داشته است عقیده ای است که بر هم زدن وضع موجود وابداع و خلاقییت را مشکوک و اهانت به ادب و رسوم و فرهنگ جامعه میداند . از مسائل و مشکلاتی دیگر دیگر که در راه پیشرفت در رسیدگی و حمایت از کودکان تیز هوش وجود داشته است نظرات و عقاید کسانی بوده است که تیزهوشی و نبوغ را همراه با اختلافات روانی و حالات غیر عادی تلقی نموده اند و اینکه ایا بین نبوغ و رفتار غیر عادی رابطه ای وجود دارد خود موجب سالها بحث و تحقیق در این رابطه گشته است. تحقیقاتی که در دو قرن اخیر صورت گرفته است به ویژه تحقیقات ترمن و کاکس نشان داده است که هیچ گونه رابطه ای بین تیز هوشی و غیر عادی بودن وجود ندارد . افراد سرآمد با دیگر افراد عادی تفاوتشان در درجهی اول میزان هوشی انهاست نه در نوع انسان بودنشان . بهوجهی که تفاوت هوشی انها قابل اندازه گیری می باشد . مطالعالات دقیق علمی پیرامون افراد با استعداد از حدود صد سال پیش آغاز شده واولین برسی و مطالعات علمی پیرامون هوش و استعداد در دوران داروین شکل گرفته است . مطاللعات داروین در باره ی تنوع انواع منجربه برسی ها و مطالعات مشابه در تفاوت های افراد انسان توانایی فکری احساسات حیجانات و خصوصیات اجتماعی گردید . در سال 1869 در انگلستان فرانسیس گالتن در سال 1869 در کتاب نبوغ ارثی اولین بار به برسی کمی توانائی انسان پرداخته و نتیجه می گیرد که وراثت مهم ترین عامل توانائی هوشی است . این خود بحث نوین وجالبی را در میان روانشناسان و جامعه شناسان و پزشکان ایجاد نمود مبنی بر اینکه ایا هوش ارثی است یا اکتسابی و تا ثیر تعلیم وتربیت از چه قرار است . و بعد ها محققان و نویسندگانی نیز تاکید بر ان نمودند که توانائی هوشی افراد نتیجه ای است از هر دو عامل ارثی و محیطی . در ادامه تحقیقاات گالتون و دانشمندان دیگر پیرامون تهیه ی وسایل و ابزار لازم جهت برسی تفاوت هایای افراد بات هوش با دیگران binet and simon در نتیجه مطالعات سود مند خود موفق به تهیه وانتشار تست هوش در سال 1900 گردیدند . به دین ترتیب به عینا سیمون با همواره کردن زمینه تحقیق پیرامون هوش و تست های متنوعی از قبیل هوش استعداد کارائی شخصییت و غیره دز جهان باشیم . در اواخر قرن نونزدهم و اوایل قرن بیستم توجهات بیشتری به کودکان و جوانان سرآمد مبذول گردید . و مدارس در سدد تشکیل کلاس های ازمایشی ویژه برای کودکان تز هوش شدند . در
سال1900 در شهر نیو یورک اولین کلاس های مخصوص کودکان تیز هوش تا سیس گردید که این کودکان می توانستند سه کلاس را در دو سال با موفقیت به پایان برسانند . به تدریج با تشکیل اولین کلاسها در سایر نقاط مدارس مسئولیت آموزش و پرورش ویژه کودکان تیز هوش را به عهده میگیرد بعد از جنگ جهانی دوم در سال 1945 نیز توجه و علاقه ی فوق العاده ای به شناسایی و تعلیم و تربیت کودکان تیز هوش به وجود آمد تالیف متعددی در زمینه تیز هوش شناسایی افراد تیز هوش خلاقیت ارزیابی استعدادها و توانائی ها و گروه بندی افراد بر اساس توانائی ها و غیره به رشته تحریر در آمد و کلاسها و مراکز و موسسات گوناگونی در نقاط مختلف جهان جهت کودکان تیز هوش تاسیس می گردد. امروزه جوامع کنونی شناسائی و تعلیم و تربیت کودکان سر آمد و تیز هوش را از جمله مسئولیت ها و وظایف خطیر خود می دانند. پیشرفت و بهبود تسهیلات و امکانات متعدد جهت کودکان تیز هوش نیاز مبرمی به حمایت و پشتیبانی و تشویق مردم داشته و دارد . بالا رفتن دانش و آگاهی همگانی نسبت به شناسائی و تعلیم و تربیت و جایگزینی صحیح تیز هوش عامل موثر در انجام هر چه بیشتر تحقیقاتوایجاد تسهیلات گسترده در زمینه های علمی و فنی برای برای کودکان سرآمد می باشد . تنها در این صورت می باشد که جوامع قادر خواهند بود از ثروت های واقعی خود یعنی یعنی افراد مستعد و هوشمند در خدمت به خلق و ساختن جامعه ی برتر حد اکثر بهره را برده و از استخدام و استثمار نیروی خلاق خود توسط سازمان های ضد مردمی و ویرانگر و یا از هرز رفتن این نعمت سرشمار هوشی و خلاقیت ها جلوگیری نمایند .

 

تعریف کودکان تیز هوش
کلمه ی با هوش در نزد اشخاص مختلف همراه با معانی و مفاهیم گوناگونی است. در واقع هیچ اتفاق نظر کاملی در تعریف کودکان تیز هوش و یا سر آمد وجود ندارد و این بیشتر به خاطر تنوع استعداد ها و جنبه های مختلف هوش انسان می باشد . همانطور که در مبحث پیش اشاره شد در فرهنگ های متفاوت حتی تعاریف و برداشت های متضادی از افراد با هوش وجود دارد . به گفته ی یکی از اندیشمندان در میان قبیله ای که شکار حیوانات وحشی منبع اصلی ارتزاق آنهاستدر تعریف افراد با استعداد تکیه بر کسانی خواهدبود که برجسته ترین شکارچی باشند و در قبیله ای دیگر که حرفه اصلی آنها جنگجوئی است جنگجوترین و مبارزترین افراد مورد توجه قرار خواهند گرفت . حتی ملت هائی که در خود ممردان بزرگی دیدهاند و نظرات و بینش هایشان هنوز هم مورد تجلیل می باشد نگرش محدودی نسبت به استعدادهای انسان داشته اند . یونانیان افراد سخنور و هنرمند را مورد ستایش قرارداده و به مخترعین چندان توجهی ننموده اند . رومیان مشوق سربازان جنگجو و رهبران نظامی بوده و به استعداد های سرشار دیگر همشهریان و بردگان اهمیتی نمی دادند . در جوامع پیچیده و نسبتا پیشرفته با توجه به اینکه چه مفهوم گسترده ای از استعداد و هوش مطرح بوده و جوانب گوناگون آن تا چه حد روشن شده باشد به همان نسبت تعاریف پیچیده و وسیعتری از هوش و استعداد انتظار می رود و معیار های تشخیص افراد تیز هوش با طبیعت و پیچیدگی و فرهنگ ها تغییر میکند . در میان بعضی از جوامع عواملی چون تولد ثروت قدرت و برجستگی های جسمانیاز معیارهای عمده مشخص نمودن افراد سرآمد بوده است. در روان رسانس و انقلاب صنعتی برتری هوشی از خصوصیات مهم رهبران به شمار می رفته است .
در تعریف تیز هوش نیز باید به این نکته ی مهم اشاره کرد که کودکان تیز هوش اول یک کودک است و بعد کودکی تیز هوش. تیز هوشی جوانب متعددی داشته و تحت شرایط و مقتضیات معین جلوه های مشخصی از آن نمودار می گیرند . بین کودکان تیز هوش تفاوت های مشهودی در زمینه های متفاوت وجود دارد . به طور یکه یک کودکممکن است در یک سری از کارها بر جسته بوده و کودک دیگری در کارهای کاملا متفاوتی در حالیکه هر دو کودک سرآمد هستند اما در زمینه های مختلف . گروهی از صاحب نظران اصلاح سر آمد را به گروهی اطلاق می کنند که قدرت فوق العاده ای در جنبه های وسیع و مختلف توانائی های ذهنی داشته باشند در حالیکه گروهی دیگر را عقیده بر آن است که تیز هوشی کسی است که فقط در یکی از جنبه های ذهنی شایستگی را در بالا بودن بهره هوشی و یا در قدرت انتزاعی و درک معانی و بعضی دیگر آن درسرعت و سهولت در یادگیریموسیقی هنر و خلاقیت و ابداع می دانند در نظر اغلب معلمان و مدیران مدارس کودکانی تیز هوشی و سر آمد هستمد کهبهترین نمرات را در کلاس به دست آورند در حالیکه به عقیده عده ای دیگر از معلمان کودکان تیز هوش کسانی محسوب می شوند که با نوع سوالات و کنجکاوی های خود توانائی عمیق خاص ذهنی را نمایان می سازند . پروفسور هاویگرفت استاد دانشگاه شیکاگو و همکارانش کودک تیز هوش یا سر آمد کسی است که در یکی از رشته های با ارزش از خود تواناوی و بر جستگی قابل توجهی نشان دهد. با این تعریف ما می توانیم نه تنها افرد تیز هوش بلکه همه ی کسانی را که در یکی از رشته های علمی هنر های ترسیمی نویسندگی خلاق هنر های تخیلی مهارت های فنی و رهبری اجتماعی از خود بر جستگی خاصی نشان می دهند جزو افراد سرآمد و تیز هوش محسوب نمائیم . این تعریف نه تنها افرادی را با توانائی محدود سرآمد می داند بلکه در آن تاکید زیادی است بر آنچه که شخص از خود نشان می دهد نه اینکهع توانائی های فکری او چقذر است . لذا افراد سر آمدی دا که از هوش خود کاملا بحره نگرفته و یا هوش خود را در جهت های مناسب اجتماعی به کار نبرده اند شامل نمی شود . بر طبق تعریف فوق کودکی که دارای بهره ی هوشی 150 بوده ولی در مدرسه و مسیر های مطلوب اجتماعی به کار نبرده است کودک با هوش به حساب نمی آید. از انجائی که گاهی پیشرفته تحصیلی و شغلی در جنبه های خاصی نمودار می گردد این قبیل از افراد سر آمد که استعداد مشخصی در یک رشته معلوم و خاص داشته باشند به شرح زیر مشخص می گردد.

 

 

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله   14 صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید

 



خرید و دانلود دانلود مقاله کودکان تیز هوش